انقراض موتورهای درون سوز

انقراض موتورهای درون سوز – آن طور که از شواهد صنعت خودرو حکایت می شود ما به پایان دوران موتورهای درون سوز بسیار نزدیک شده ایم و چیزی نمانده که این پیشرانه ها برای همیشه سر از موزه ها دربیاورند.

گذار بزرگ از موتورهای درون سوز به خودروهای برقي و پيل سوختي چند سالي است كه آغاز شده و برخلاف پیشبینی های بسیاری از کارشناسان که تصور می کردند الكتريكي شدن خودروها سال هاي زيادي زمان می برد، شواهد حاکی از تسلط موتورهای پاک بر نسخه های درون سوز در بازار خودرو است.

امداد خودرو تهراني با تكيه بر اين شواهد اين مقاله را گردآوري كرده تا بيشتر در مورد اين گذار در موتورها و رسيدن به موتورهاي نسل جديد بدانيد و اگاهي هاي لازم را در اين خصوص بدست آوريد. در اين مقاله عواملي كه سبب اعتماد زیاد به خودروهای مجهز به باتری می شود را با هم بررسی می کنیم.

چین و دولت های بزرگ :

چین بزرگترین بازار خودرو جهان است و سال ۲۰۱۸ ( پیش از بحران کرونا) ۳۰ درصد از ۸۶ میلیون دستگاه خودرو فروخته شده در سراسر جهان درچین به فروش رسید ( معادل ۲۵،۸ میلیون دستگاه).

و این رقم در بازار آمریکا و اتحادیه اروپا به ترتیب ۲۰ درصد (معادل ۱۷.۲ میلیون دستگاه ) و ۱۸ درصد ( معادل ۱۵.۶ میلیون دستگاه) بود. در نتيجه عجيب نيست كه خودروسازان جهان قصد رسیدن به این بازار را داشته باشند. بعلاوه دولت چین قانونی را تصویب کرده که براساس آن هر خودروساز تا سال ۲۰۲۵ باید دست کم ۲۵ درصد از کل توليداتش الكتریکی باشد. درنتیجه تمام خودروسازان بزرگ، روی آوردن به خودروهای الكتريكي را یک الزام می دانند.

از سوی دیگر استانداردهای سخت گیرانه مشابهی نیز توسط اتحادیه اروپا و همچنین دولت آمریکا به تصویب رسیده است كه همه ی خودروسازان را به حذف دی اکسیدکربن از اگزوزهای خود و روی آوردن به خودروهای الكتريكي تشويق مي كنند. بیشتر خودروسازان جهان نیز ظرف دو سال گذشته موعد الكتريكي شدن كل خط توليد را جلو انداخته و بسیاری از آن ها الزام کرده اند که تا سال ۲۰۳۰ صرفا مدل های الكتريكي را روانه بازار خواهند کرد.

انقراض موتورهای درون سوز

کاهش هزینه های باتری و نياز كمتر به امداد باتری :

اصلي ترین هزینه تولید یک خودرو الكتريكي به باتری آن مربوط می شود و درحال حاضر قيمت این نوع باتری ها نیز به میزان قابل ملاحظه ای درحال کاهش است. درسال ۲۰۱۰ قیمت باتری های ليتيوم-یون به ازای هر کیلووات -ساعت یک هزار دلار بود و تا سال ۲۰۱۷ این هزینه به ۲۰۰ دلار به ازای هر کیلووات -ساعت کاهش یافت و درسال ۲۰۲۱ این قیمت به ۱۳۲ دلار به ازای هر کیلووات – ساعت رسید. به این ترتیب تا رسیدن به هزینه ۱۰۰ دلار به ازای هر کیلووات-ساعت فاصله زیادی نمانده و به باور کارشناسان خودرو با این قیمت، شاهد برابری بهای خودروهای الكتريكي و احتراق داخلی درآینده نزدیک خواهیم بود.

گسترش ظرفیت باتری ها جهت جلوگري از نياز به امداد خودرو :

تراکم انرژی باتری های ليتيوم-یون سالانه با نرخ پنج تا هشت درصد درحال افزایش است. مرسد EQC دارای گستره قابل پیمایش ۵۰۰ کیلومتری است و Tesla Roadster هم با یک بار شارژ یک هزار کیلومتر را می پیماید.

علاوه بر این، سایر فناوري ها مانند باتری های حالت جامد دارای ویژگی هایی هستند که به باتری ها امکان شارژ سریع تر و حتی گستره پیمایش بالاتر را می دهند.

انقراض موتورهای درون سوز

عمر طولانی باتری ها در مقاله انقراض موتورهای درون سوز :

برخلاف آنچه بسیاری تصور می کنند، عملکرد باتری های موجود درخودروهای الکتریکی به مرور زمان کاهش پیدا نمی کند. تحقيقات انجام شده روی مدلهای S و Tesla X نشان می دهد که باتری های مورد استفاده دراین خودروها پس از ۲۷۰ هزار کیلومتر همچنان ۹۱ درصد از ظرفیت اوليه خود را حفظ می کنند.

تحقيقات دیگر نیز این یافته را تایید می کند. براساس گزاره ها با هر ۳۰ هزار کیلومتر یک درصد از ظرفیت باتری ها کاهش می یابد و این بدان معناست که هزینه اوليه نسبتا زیاد برای خرید این خودروها در بلندمدت به خاطر عمر زیاد آن ها جبران خواهد شد.

قابل اعتماد بودن خودروهای برقی :

از دیگر فاکتورهای موثر در پذیرش خودروهای الكتريكي، اطمینان پذیری نسبتا بالاي آن است. درخودروهایی که دارای موتورهای درون سوز هستند، رانشگرها شامل دوهزار قطعه جداشونده هست اند، درحالی که این تعداد در خودروهای الكتريكي تنها به ۲۰ قطعه کاهش یافته است. طبق بررسی های انجام گرفته از ۱۰ خرابی رایج در خودروهای درون سوز از جمله تعویض سنسور اکسیژن، تعویض ترموستات ، تعویض کوئل و… تنها تعویض درمخزن سوخت است که بین خودروهای الكتريكي و درون سوز مشابه است و این جزو ارزانترین هزینه های تعمیر به شمار می رود.

سوخت گیری ارزان تر در انقراض موتورهای درون سوز :

سوخت گیری خودروهای الكتريكي به طور معمول بسیار ارزانتر از خودروهایی است که سوخت فسیلی مصرف می کنند. مگر آن که رانندگان درجایی زندگی کنند که قیمت بنزین بسیار ارزان و قیمت برق بسیار بالا باشد. با توجه به این که طبق برآوردها قیمت نفت ظرف ۱۲ ماه آینده تا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

امداد خودرو شبانه روزی تهرانی یکی از معتبرترین شرکت های امداد خودرو در شهر تهران می باشد، این مجموعه دارای مجوز رسمی خدمات امدادی برای سامان دهی و بهبود خدمات به مشتری شکل گرفته است.هدف اصلی ما ارائه خدمات درکمترین زمان ممکن برای شما عزیزان می باشد. جهت امدادرسانی می توانید با شماره تماس ۰۹۳۵۱۱۶۵۰۴۱ تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.